Selasa, 29 Mei 2012

tip pilihan kursus yang terbaik untuk ke universiti



AWAK .,dapat masuk Universiti??,ohyeh !!gadiz pun nak itot came boleh. .tlong doakan gadiz Berjaya dalam kehidupan didunia dan akhirat ehh . .,tuk sesapa yang b,tuah dpat melanjutkan pengajian kat universiti uw tahniah la gadiz ucapkan . .,tpy tuk sesiapa yang bakal jadi pemohon uw perlu bijak dalam membuat pernilaian kursus agar pemohonan korang cumew nanti x ditolak . .,sebelum korang buat sesuatu pemohonan,pastikan tahap kemampuan dan minat serta nilai pasaran sesuatu kursus yang dipilih adalah tinggi agar tidak timbul sesalan dikemudian hari . ,,

1.lihat kelayakan & analisa setiap syarat kelayakan minimum.
Sebelum mengisi boring pemohonan ,pastikan korang buat analisa terhadap kursus yang ditawarkan agar ia bersesuian dengan kelayakan yang kitew peroleh.Bagi pelepasan sijil pelajaran Malaysia(SPM) dan sijil tinggi pelajaran Malaysia (STPM) pastikan mata pelajaran wajib  mendpat skor yang tertinggi sebab ai merupakan tiket yang paling berharga bagi membuat pemilihan kursus yang disukai dengan mudah,sekiranya keputusan peperiksaan korang kurang memberangsangkan,jangan mengisi kursus yang terlalu sukar untuk dipohon,sebliknya pilihlah kursus yng benar2 sesuai dengan kelayakan korang tu. .,
2.fahami minat.
Isi boring permohonan secara jujur dari hati,lihat dahulu subjek yang kita pelajari dari sekolah sma ada korang dripada aliran sains,sastera,perniagaan atau ekonomi.pastikan ia benar2 sesuai dengan kursus yang bakal diambil,jngan pula korang dari aliran sastera memlih kursus dari bidang sains ,alamatnya sampai bila2lah korang xkan dpat menjejakkan kaki ke universiti.
3. pilih lokasi program
Risau berjauhan dengan keluarga ??,Tuk sesape yang terlalu manja boleh la memilih universiti yang berhampiran dengan kediaman korang.jangan jadikan itu sebgai alsan tuk korang tak smbung pelajaran ke peringkat universiti ye . .sebab tu la korang kene senaraikan kriteria yang diperlukan sebelum masuk ke univeriti . .
4.Susun 8 pilihan kampus mengikut keutamaan 
Letak universiti pilihan korang mengikut keutamaan kursus yang dipilih.sebagai contoh,korang bercita-cita tuk jadi seorang akauntan ,oleh itu pilihlah univeriti yang menawarkan kursus yang paling baik dan letakkan ai ditangga yang paling atas borang pemilihan,diikuti pilihan universiti kedua yang menawarkan kursus yang sama,pastikan 3 terbaik dalam borang permohonan tersebut.
5.nilai pasaran.
Perkara yang paling penting yang perlu diberi perhatian semasa pemilihan kursus ailah tahap kemampuan psaran kursus  yang bakal diambil.janganlah korang memilih kursus yang sekadar melpaskan batuk ditangga,sebaliknya lihatlah peluang2 pekerjaan yang bakal korang perolehi setelah tamat pengajian kelak.sekiranya korng menganggur dan gagal mendapt pekerjaan kelak,pasti korang akn terbeban dengan hutang pinjaman yang bertimbun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan